Ενδεικτικό Σχέδιο Διδασκαλίας Μαθήματος Φυσικής Αγωγής
Του Ιωάννη Τριανταφύλλου, Ph.D., M.Sc.
Του Ιωάννη Τριανταφύλλου, Ph.D., M.Sc.
Το σχέδιο
διδασκαλίας είναι το πλάνο διδασκαλίας ενός ημερήσιου μαθήματος. Περιλαμβάνει
τρεις φάσεις: α. τον προγραμματισμό, β. τη
διεξαγωγή, και γ. την αξιολόγηση της διδασκαλίας.
Α. Προγραμματισμός διδασκαλίας
Στόχος: Ανάπτυξη
κινητικών δεξιοτήτων
Άθλημα:
Πετοσφαίριση (βόλεϊ)
Αντικείμενο
διδασκαλίας: Εκμάθηση μανσέτας (εισαγωγικό μάθημα)
Επιμέρους μαθησιακοί
στόχοι:
α. Ικανοποιητική
εκτέλεση της τεχνικής της μανσέτας και των παραλλαγών της
β.
Περιγραφή και ανάλυση των βασικών στοιχείων της τεχνικής της μανσέτας
γ.
Κατανόηση της δομής του αθλήματος της πετοσφαίρισης
δ. Γνώση
των σημαντικών ιστορικών στοιχείων του αθλήματος
ε. Γνώση
των βασικών κανονισμών του αθλήματος
Προηγούμενο
γνωστικό επίπεδο: βασικές στάσεις – μετακινήσεις, πάσα με τα δάχτυλα.
Μέθοδοι
διδασκαλίας: παραγγέλματος, αυτοελέγχου, καθοδηγούμενης ανακάλυψης.
Διδακτικά
μέσα: Επίδειξη, διάλογος, εποπτικά μέσα, ερωτηματολόγιο, φυλλάδιο με τα
τεχνικά χαρακτηριστικά της μανσέτας.
Τάξη: Ε΄ Δημοτικού.
Αριθμός μαθητών:
22
Υλικά-
εξοπλισμός: Γήπεδο βόλεϊ, 12 μπάλες (1 μπάλα ανά 2 μαθητές).
Συνολική
διάρκεια: περίπου 90΄ (2
συνεχόμενες διδακτικές ώρες).
Β. Διεξαγωγή διδασκαλίας
ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ (Θεωρητικό)
- Επίδειξη βίντεο σχετικά με το άθλημα της πετοσφαίρισης γενικά (ιστορική αναδρομή, βασικά στοιχεία της τεχνικής, κανονισμοί).
- Επίδειξη βίντεο σχετικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά της μανσέτας.
- Διανομή φυλλαδίου στο οποίο γίνεται περιγραφή των βασικών τεχνικών χαρακτηριστικών της μανσέτας.
- Ακολουθεί διάλογος μεταξύ του εκπαιδευτικού φυσικής αγωγής και των μαθητών σχετικά με το περιεχόμενο των βίντεο και του φυλλαδίου και παρέχεται η ανάλογη ανατροφοδότηση.
Διάρκεια: 15΄
ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ (Πρακτικό)
Προθέρμανση
► Πραγματοποίηση παιδαγωγικών παιχνιδιών
μέσα στο γήπεδο του βόλεϊ..
► Διατάσεις άνω – κάτω άκρων, ασκήσεις ιδιοδεκτικότητας.
Διάρκεια:
15΄
Κύριο μέρος
Αρχικά γίνεται επίδειξη της μανσέτας από τον εκπαιδευτικό φυσικής
αγωγής.
1η
άσκηση: Οι μαθητές κινούνται ελεύθερα στο χώρο, με το σφύριγμα του
εκπαιδευτικού παίρνουν την ανάλογη στάση και τα χέρια τους σχηματίζουν μανσέτα
(προσέχουμε: χαμηλή στάση ετοιμότητας, τέντωμα αγκώνων και δέσιμο των
χεριών).
Συνεχίζουμε τις ασκήσεις σε ζευγάρια
όπου οι παίκτες τοποθετούνται αντικριστά σε απόσταση περίπου 3 μέτρων και παράλληλα στο
φιλέ.
2η
άσκηση: Ο κάθε μαθητής πετά την μπάλα ψηλοκρεμαστά προς το συμπαίκτη του
ο οποίος την πιάνει χαμηλά μπροστά από τα γόνατα χρησιμοποιώντας τα βασικά
τεχνικά χαρακτηριστικά της μανσέτας.
3η άσκηση: Ο κάθε μαθητής πετά την μπάλα ψηλά προς το
συμπαίκτη του ο οποίος μετά από αναπήδηση της μπάλας στο έδαφος, την πιάνει στον
αέρα πριν πέσει στο έδαφος σε στάση μανσέτας.
4η
άσκηση: Αρχικά οι μαθητές που
βρίσκονται στη μια πλευρά του γηπέδου πετούν την μπάλα ψηλοκρεμαστά προς τους
συμπαίκτες οι οποίοι την επιστρέφουν με μανσέτα. Αλλάζουμε ρόλους.
5η
άσκηση: Ο κάθε μαθητής πετά την μπάλα ψηλοκρεμαστά προς το συμπαίκτη
του ο οποίος κάνει ένα κοντρόλ με μανσέτα (πάσα στο εαυτό του) και την
πιάνει.
6η
άσκηση: Ο κάθε παίκτης σκάει την μπάλα μπροστά του και
με μανσέτα τη στέλνει στο συμπαίκτη του.
7η
άσκηση: Ο κάθε μαθητής κάνει ένα
κοντρόλ με μανσέτα (μανσέτα στον εαυτό του) και μετά πάλι με μανσέτα στέλνει
τη μπάλα προς το συμπαίκτη του.
8η
άσκηση: Η μπάλα πετιέται από τον κάθε μαθητή πιο μπροστά από τη θέση
στην οποία βρίσκεται ο συμπαίκτης του ώστε αυτός να αναγκάζεται να κάνει βήματα
προς τα εμπρός προκειμένου να επιστρέψει τη μπάλα με μανσέτα. Μετά από δέκα
επαναλήψεις αλλάζουμε ρόλους.
Συνεχίζουμε με την εκτέλεση ασκήσεων σε τοίχο
9η άσκηση: Ο κάθε μαθητής υψώνει την μπάλα στον εαυτό του
και με μανσέτα την στέλνει προς τον τοίχο. Κάνει τουλάχιστον 10 επαναλήψεις.
Κατόπιν η μπάλα δίνεται στο συμπαίκτη του που πραγματοποιεί την ίδια άσκηση.
10η
άσκηση: Ο κάθε μαθητής σκάει με δύναμη τη μπάλα στο
έδαφος και κατόπιν πραγματοποιεί συνεχόμενες μανσέτες προς τον τοίχο. Κάνει
τουλάχιστον 10 επαναλήψεις. Κατόπιν η μπάλα δίνεται στο συμπαίκτη του που
πραγματοποιεί την ίδια άσκηση.
11η άσκηση: Ο κάθε μαθητής πετά την μπάλα προς τον τοίχο
και στην επιστροφή της μπάλας πραγματοποιεί μανσέτα. Κάνει τουλάχιστον 10
επαναλήψεις. Κατόπιν η μπάλα δίνεται στο συμπαίκτη του που εκτελεί την ίδια
άσκηση.
12η
άσκηση:
Ο κάθε μαθητής υψώνει την μπάλα στον εαυτό του, κάνει ένα κοντρόλ με μανσέτα (πάσα
στον εαυτό του) και κατόπιν πάλι με μανσέτα στέλνει τη μπάλα προς τον
τοίχο. Κάνει τουλάχιστον 10 επαναλήψεις. Κατόπιν η μπάλα δίνεται στο συμπαίκτη
του που πραγματοποιεί την ίδια άσκηση.
Ακολουθούν ασκήσεις σε πάγκο
13η
άσκηση: Η άσκηση γίνεται σε ζευγάρια. Ο ένας μαθητής
κάθεται στον πάγκο με μία μπάλα στα χέρια και ο συμπαίκτης του βρίσκεται σε
όρθια θέση απέναντί του και σε απόσταση περίπου 3 μέτρων . Αυτός που
κάθεται στον πάγκο υψώνει την μπάλα στον εαυτό του και με μανσέτα τη στέλνει
προς το συμπαίκτη του. Ιδιαίτερη προσοχή δίνουμε στην ταυτόχρονη με τη μανσέτα
έκταση των ποδιών και ανύψωση του κορμού του μαθητή που κάνει την μανσέτα.
14η άσκηση: Η άσκηση γίνεται σε ζευγάρια. Ο κάθε μαθητής
κάθεται στον πάγκο ενώ ο συμπαίκτης του βρίσκεται σε όρθια θέση απέναντί του
και σε απόσταση περίπου 3
μέτρων . Αυτός που βρίσκεται όρθιος πετά την μπάλα στο
συμπαίκτη του ο οποίος την επιστρέφει με μανσέτα. Και σε αυτήν την άσκηση
προσέχουμε ιδιαίτερα την ταυτόχρονη έκταση των ποδιών και την ανύψωση του
κορμού του μαθητή που πραγματοποιεί την μανσέτα.
Παιχνίδι
(μανσετάδα): Στο τέλος του κυρίου μέρους οι μαθητές χωρίζονται σε δύο ή τέσσερις
ομάδες οι οποίες τοποθετούνται αντικριστά στο φιλέ και παίζουν με πόντους. Ο
κάθε παίκτης στέλνει τη μπάλα με μανσέτα στον παίκτη που βρίσκεται στην
αντίπαλη ομάδα και ο οποίος προσπαθεί να πιάσει την μπάλα. Κάθε φορά που ο
παίκτης δεν καταφέρνει να πιάσει τη μπάλα, παίρνει πόντο η αντίπαλη ομάδα. Μετά
την πραγματοποίηση της μανσέτας ο παίκτης πηγαίνει στο τέλος της ομάδας του.
Διάρκεια:
35΄
Αποθεραπεία
Χαλαρό τρέξιμο, ήπιες κινήσεις άνω
– κάτω άκρων, διατάσεις.
Διάρκεια: 10΄
Γ. Αξιολόγηση διδασκαλίας
Ως εργαλείο
αξιολόγησης θα χρησιμοποιηθεί ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις
κλειστού τύπου και το οποίο θα δοθεί στους μαθητές στο τέλος του μαθήματος. Ως
διδακτικό μέσο στην παρούσα φάση θα χρησιμοποιηθεί ο διάλογος και
θα δοθεί η κατάλληλη ανατροφοδότηση από τον εκπαιδευτικό φυσικής
αγωγής.
Διάρκεια:
15΄
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου